Heel erg veel verschillende dingen! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Gideon Dijk - WaarBenJij.nu Heel erg veel verschillende dingen! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Gideon Dijk - WaarBenJij.nu

Heel erg veel verschillende dingen!

Door: Lusanne

Blijf op de hoogte en volg Gideon

18 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

27 en 28 februari hebben Gideon en ik op een prachtig, maar dan ook prachtig, eiland doorgebracht, genaamd Tiritiri Matangi. Dit eiland wordt beheerd door the Department of Conservation en is een officieel vogelreservaat. Daarom moesten we ook al onze spullen schoon maken, goed controleren op mogelijke verstekeling als mieren, skinks en knaagdieren en onze schoenen heel erg goed ontsmetten. De 27e vertrokken we erg vroeg al van huis, want Gideon moest zijn collega’s nog een lift naar werk geven. Na een lekker en erg nodig bakje koffie bij Gideon op werk, zijn we doorgereden naar Gulf Harbour en op zoek gegaan naar de ferry. Het duurde even voor de ferry aankwam, we waren erg op tijd in de haven, maar het was wel een erg mooie ferry! Helemaal beschilderd met alle zeldzame vogels en reptielen die je op Tiritiri Matangi tegen kan komen! Na een verrassend kort boottochtje (maar 20 min) kwamen we rond 10.30 aan op Tiritiri. Wat een prachtig eiland! Helemaal groen, helder blauwe zee, toch jammer dat we onze snorkelspullen niet mee hadden. Bij de werf zagen we al veel vissen zwemmen en een aantal adelaarsroggen, dus de dag begon goed! Na een korte uitleg van een van de rangers over de geschiedenis van het eiland (invasie door mensen en knaagdieren, toen beheermaatregelen en uitroeiing van de knaagdieren, tot een waar vogelreservaat) hebben we onze volgepakte backpack in de aanhanger van de ranger gelegd en zijn we richting de bunkhouse gaan lopen (de bunkhouse is een huis waar je in kan overnachten). Op de weg naar boven, die toch wat warmer en zwaarder was dan verwacht, kwamen we langs een Stitchbird (of hihi in Maori) voederstation. Wat een lawaai!! Er zaten tientallen vogels rond het voederstation, stichbirds, erg luidruchtige bellbirds, een aantal tui en vast nog wel meer die we niet zo 1-2-3 konden spotten. Ik was helemaal overweldigd door het lawaai en door al die mooie vogels, dat mijn dag nu al niet meer kapot kon! Ik wilde ook dolgraag een saddleback zien (mooie zwarte vogel met bruin “zadel” op zijn rug en stukjes huid rondom zijn snavel die op lippenstift lijken; erg zeldzame vogel), en op de weg naar de bunkhouse hadden we er al 3 gespot! Ik was zo blij als een kind in een snoepwinkel!

Toen we bij de bunkhouse aankwamen, hebben we eerst onze spullen naar binnen gesleept, kennis gemaakt met de andere mensen die er sliepen (7 “toeristen” net als ons, 4 vrijwilligers en 1 PhD studente) en hebben we het welkom- en veiligheidspraatje gekregen van Dave de ranger. Na het praatje hebben we heerlijk geluncht (zo veel zin in eten!!) en zijn we naar de cadeauwinkel gelopen. Deze zat dicht bij de bunkhouse, net na het huis van de rangers en naast de vuurtoren. In de cadeauwinkel heb ik een mooi klein vogelboekje gekocht en hebben we een super felle zaklamp gekocht, zodat we ’s nachts goed kiwi’s konden gaan zoeken. Hierna zijn we een stuk over het eiland gaan lopen, maar man, wat was het warm! Vooral op de open grasland stukken was de hitte bijna niet te doen! Maarrrrr, we hebben wel een prachtig moment gehad waarbij een Australasian harrier ongeveer 1.5m van Gideon af uit het hoge gras omhoog vloog. Wat een super ervaring en wat een prachtige vogel. Gedurende de rest van onze wandeling hebben we veel vogels gespot, van erg zeldzaam (Kokako) tot veel voorkomend (merels en tui’s) en Gideon heeft veel foto’s gemaakt. We hebben zelfs nog een kleine blauwe pinguïn in een van de nestboxen gezien! Een van de leukste momenten was toch wel toen we bij een waterbak gingen zitten, lekker vogels kijken, veel foto’s maken en toen Gideon bedacht om de GoPro op de rand van de waterbak neer te zetten. Alle vogels die eerst voluit aan het drinken en badderen waren, waren nu opeens veel meer op hun hoede. Je kon ze bijna zien denken “wat is dat rare dingen met dat knipperende rode lichtje?”. Zo mooi omdat gedrag te zien, die reactie op iets nieuws.

Na onze wandeling hebben we lekker gegeten in de bunhouse, gekletst met een aantal vrijwilligers en de PhD studente en ik heb nog even een welverdiend en nodig dutje gedaan. Heerlijk. Na het eten hebben we onze spullen klaargemaakt voor onze missie die avond; het vinden van een kiwi in het wild! Voordat het donker werd (kiwi’s komen alleen uit hun hol als het donker is), zijn we nog naar de vuurtoren gelopen en hebben we genoten van het prachtige uitzicht. Wat is Nieuw-Zeeland toch mooi.

Toen de zon onder was, hebben we onze camera’s en zaklampen gepakt en zijn we op zoek gegaan naar kiwi’s!! Het duurde even (vooral doordat we langzaam liepen om geen vogels te laten schrikken) maar we hebben er 1 gevonden!! We waren allebei zo blij en de kiwi bleef ook lang in de buurt! Supergaaf. Moet wel zeggen dat ze toch altijd groter uitvallen dan ik dacht, deze ook, het was echt een goede grote kip-formaat kiwi, supermooi! Beiden erg onder de indruk, zijn we terug gelopen naar de bunkhouse toen de kiwi weg gerend was. We zijn lekker gaan slapen, want de volgende ochtend moesten we weer vroeg op! Rond zonsopgang zijn we naar de werf gelopen, en naar het strandje daar, op zoek naar kleine blauwe pinguïns. Helaas hebben we erg geen gezien, maar wel weer adelaarsroggen. Het was heerlijk om zo vroeg op het strand te zijn en het hele eiland wakker te horen worden. Dat was het vroege opstaan meer dan waard.

Na onze ochtendwandeling hebben we lekker ontbeten, onze spullen gepakt, geholpen met de schoonmaak en de tas ingepakt voor de rest van de dag. Na een vroege lunch, rond 10.30 denk ik, zijn we op stap gegaan. We hebben een rondje om het hele eiland gelopen, en dit heeft ons ook bijna de hele dag gekost. Om 15.00 waren we denk ik weer terug bij de bunkhouse om onze spullen in de rangers auto te laden en daarna naar de werf te lopen voor de ferry. Gedurende onze rondom-het-eiland-tocht hebben we weer enorm veel vogels gezien. Het was wel een zware tocht (ookal was het maar zo’n 5km lopen) omdat het weer een enorm warme dag was. Flink zonnebrand smeren dus. We zijn nog op zoek gegaan naar gekko’s maar helaas hebben we deze niet kunnen vinden. Al met al was Tiritiri Matangi absoluut geweldig, wat een geluk dat we een kiwi gevonden hebben en wat prachtig om al die andere vogels te zien. Er waren zo enorm veel vogels en zo veel verschillende soorten, dat zie je hier op het vaste land bijna nergens.

Op de ferry rit terug, waren Gideon en ik allebei helemaal kapot. Voldaan, maar kapot. We hadden afgesproken met 3 van Gideons collega’s, ook interns uit Nederland, dat we ze zouden oppikken en dan met z’n allen naar Auckland zouden rijden voor het Chinese lantaarn festival.

Uiteindelijk kwam het er op neer dat we zijn gaan bbq’en in Long Bay, wat supergezellig was. Ik hou van spontane bbq’s =D . Na de bbq zijn we nog even de zee in gedoken, koud!! Wel leuk, ik heb volgens mij wat mensen een beetje bang gemaakt. We gingen namelijk in de schemering zwemmen, dus ik waarschuwde iedereen niet te ver de zee in te gaan aangezien schemering jachttijd is voor haaien. En aangezien er laatst een witte haai in Long Bay gezien was, dat het nu zeker geen goed idee was. Frits keek me toen vol ongeloof aan en het duurde even voordat we hem overtuigd hadden dat ik toch echt geen grapje maakte. Daarna was hij redelijk snel de zee weer uit. Oeps. Na het zwemmen zijn we naar ons appartementje gereden, iedereen heeft even kunnen douchen en toen hebben we lekker bier gedronken en gekletst. We waren de tijd helemaal vergeten, want toen we bedachten dat we nog naar het lantaarn festival wilden, was het al 23.30 en bleek het festival al afgelopen te zijn voor die dag. Dus toen zijn we maar een bar in gedoken! Wel een erg leuke bar, lekkere muziek, niet al te druk, een open dak dus niet te warm en lekker bier. Hier hebben we even gedanst en zijn toen nog naar een andere bar gegaan waar we ook hebben staan dansen. Erg leuk. Verder hebben we nog een kleine “vleeskeuring” gehouden, we gaven mensen scores op aantrekkelijkheid, met trommelgeroffel vooraf. Ik heb erg gelachen. Tegen 3uur (denk ik) zijn we richting huis gegaan, hebben we onze beste gasten op de bank en het luchtbed in de huiskamer achtergelaten en zijn we heerlijk gaan slapen. Man, wat waren we moe!

De volgende dag hebben we eerst maar eens goed uitgeslapen. Na een kop koffie of thee zijn we de stad in gegaan voor ontbijt en hebben we bij een enorm leuk soort binnenhofje gegeten. Er waren allerlei restaurantjes rondom een overdekt pleintje waar je heerlijk eten kan halen en dan kon gaan zitten waar je wil. Ik hou van die keuzes! Gideon en ik hadden beiden een erg lekkere Spaanse kipsandwich. Jummie.

Na het ontbijt zijn we naar het lantaarn festival gegaan, hebben we thuis nog even bier gedronken en zijn we voor ons avondeten naar Sal’s pizza gegaan. 2 18inch pizza’s (kip/groente en Italiaanse worst/peperoni) later hebben we een mooi plekje in het park opgezocht om het vuurwerk te bekijken. De pizza’s waren heerlijk en toen de mensen eindelijk doorkregen dat het toch niet zo handig was om half over ons heen te lopen (dankje Lisa!!) was het ook goed zitten. De vuurwerkshow was erg gaaf, en duurde veel langer dan met oud&nieuw. Al met al erg geslaagd dus. Na het vuurwerk hebben we de andere interns nog even naar huis gereden (Gideon reed, ik zorgde voor de radio) en zijn we zelf ook lekker gaan slapen. Weer een mooi weekend achter de rug!

Op naar het volgende weekend!! Het weekend van 7 en 8 maart hebben we niet zo veel uitgespookt. De vrijdagavond zijn Gideon en ik gezellig gaan salsa dansen. We zijn niet te lang gebleven, want het was echt enorm warm, gewoon niet leuk meer! Wel hebben we erg gelachen, er was namelijk een beginners-workshopje voordat het salsafeest begon en het is en blijft altijd zo leuk om te zien hoe mensen beginnen met salsa dansen. We kregen wel een aantal verbaasde blikken onze kant op toen we iets meer dan alleen de basis begonnen te dansen (niet heel slecht voor je ego, hihi). Zaterdag zijn we naar de site voor het avonturenpark van Gideons baas, Les, gegaan. Hier zouden we helpen met het neerhalen van een aantal bomen, maar Les was zijn sleutels kwijt. We zijn over de site gelopen en ik heb alle neer te halen bomen gemarkeerd met fluorescerende roze spuitverf. Maar omdat de sleutels toch echt zoek waren zijn we naar Les zijn huis gegaan, om de sleutels te zoeken en even lekker koffie te drinken. Hmmm koffie goed! Ook thuis konden we de sleutels niet vinden en dus zijn we maar weer terug gegaan naar de site.

Hier werd ik ingeleid in hoe je de tractor moest besturen en daarna heb ik een stuk gras mogen maaien op de tractor (op het gras lagen nog flink wat heuvels zand en rotzooi, die nu meer verspreid en redelijk plat zijn geworden). Wat een lol!! Ik zat uiteindelijk helemaal onder het zand, dat constant opvloog als ik over een heuveltje reed, maar ik heb het gras helemaal zelf gemaaid en de tractor niet gecrasht! Een ware overwinning, al zeg ik het zelf. Ook heb ik nog een kleine skink zien vluchten toen ik op de tractor zat, maar helaas kon ik deze later niet meer terug vinden. Gideon heeft ook op de tractor gereden en met de kleine graafmachine mogen werken (wat volgens mij nog best lastig is, met 2 joysticks alle bewegingen coördineren). Les zijn vrouw kwam langs met sandwiches voor de lunch en vroeg of ik zin had om met haar naar een Avon-feestje te gaan bij Dave en Tanja. Natuurlijk moest ik dan wel eerst even douchen. Eerlijk gezegd had ik daar meer zin in dan in werken op de site, dus ik heb snel gedoucht bij Les thuis, kreeg wat schone kleren van zijn vrouw en toen zijn we naar Snells Beach gereden. Het feestje was wel ok, niet heel gezellig, maar het is altijd leuk om bij Dave en Tanja thuis te zijn. Ik heb me dus wel vermaakt. Toen we terug kwamen, zijn Gideon en ik even naar huis gereden zodat hij kon douchen en daarna zijn we met z’n allen en nog een stel (collega van Les en zijn vrouw) gaan eten bij een erg goed Chinees restaurant. De vrouw van Les zijn collega is Chinees, dus zij heeft allerlei lekkers voor ons besteld. En we hebben heerlijk gegeten!! Alles smaakte goed en er was zo veel van. En uiteindelijk koste het nog geen €10 pp!! Ongelofelijk toch? We gaan daar dus zeker nog een keer eten.

Die zondag hebben we lekker thuis doorgebracht, ontspannen ontbeten, beetje niks doen. We zijn we nog even over K-road gaan wandelen, wat erg interessant was omdat er veel stripclubs en seksshops zitten (ik denk dat we zelfs een stripper hebben zien lopen. Of het was iemand met een héél slecht gevoel voor mode), en toen hebben we lekker gegeten. Hopa, weer een weekend verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gideon

Onze trip naar Nieuw-Zeeland! We gaan allebei (Lusanne en ik) een half jaar stage lopen in Auckland, Nieuw-Zeeland. Daarna willen we graag door Nieuw-Zeeland, Australie en Thailand reizen, voordat we na ongeveer een jaar weer terugkeren in Nederland. Joepie!

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 7599

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 06 November 2015

Nieuw-Zeeland -> Australie -> Thailand

Landen bezocht: