30m onder de golven. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Gideon Dijk - WaarBenJij.nu 30m onder de golven. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Gideon Dijk - WaarBenJij.nu

30m onder de golven.

Door: Lusanne (en Gideon, een beetje)

Blijf op de hoogte en volg Gideon

19 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het GE-WEL-DIG-E weekend van 14 en 15 maart hebben we onze Advanced Duikcursus gedaan!! Whoop Whoop! (Ja, we hebben een virus opgelopen en ja, nu moeten we wel op awesome duikvakanties en ja, dat is allemaal heeeeel vervelend. Haha). Het originele plan was om 1 dag rondom Silverdale te gaan duiken en de zondag bij de geweldige Poor Knights Islands door te brengen.. maar helaas helaas strooide cycloon Pam roet in het eten (en heel veel regen en windstoten). Dus wat hebben we dan wel gedaan? Nou, de eerste dag zijn we in Lake Pupuke gaan duiken, even weer bekend raken met het hoe en wat van die geweldige sport genaamd SCUBA duiken. We hebben hier de eerste duik geoefend op ons drijfvermogen, oftewel lekker zweven in het water, zonder naar de oppervlakte te schieten of naar de bodem te storten. Mission 1, soort van compleet. Ook hebben we geoefend met het opblazen van de liftbag, een neonroze zak die je kan gebruiken om gevonden schatten naar de oppervlakte te krijgen. In buddy-teams gedaan, en ging super goed! Mission 2 complete! De tweede duik hebben we genavigeerd met ons kompas, in rechte lijnen, vierkantjes en zoekpatronen. Superleuk en we zijn niet verdwaald! Mission 3 complete. Verder hebben we onze kickcycles uitgezocht, oftewel hoe vaak je je benen beweegt om 1m af te leggen. Ik kwam uit op precies 30 cycles voor 30m (nouja, als gemiddelde dan, heen was 29 cycles en terug 31, dus gemiddelde mooi 30), wat makkelijk terug rekenen was. Easy peasy. Nadat we met de hele groep, oh de groep!! Laat ik onze groep even introduceren. Natuurlijk was er onze geweldige instructeur (en blijkbaar Gideons favoriete man), Tony Graimes. Altijd super om met hem te duiken, fun en educatief. Daarnaast waren er onze medestudenten, Chase uit Korea, waar we ook onze Open Water cursus mee hadden gedaan. Zijn vriendin, Emma, was ook mee, ze deed niet mee aan de cursus, maar was wel erg gezellig. Polina (Rusland) en Ben (UK) waren het andere stel van de groep, erg leuke mensen die volgens mij erg veel duiken, ze hadden eigen gear en al. Claire, uit Nieuw Zeeland, was de laatste studente. Leuke dame, all about the fun. Dus, nadat we met de hele groep in onze buddy-paren de navigatie hadden gedaan, was Tony “zijn gewichtsgordel kwijt”, oftewel die lag ergens op de bodem en wij moesten hem met behulp van een zoekpatroon en het kompas weer terug vinden. Was wel heel grappig, Gideon en ik waren net zo’n 8m onderweg toen we hem al hadden gevonden, lichtelijke anticlimax. We hebben trouwens ook nog een aantal fishies en een dikke aal gezien, supergaaf! Helaas is de GoPro wel gaan lekken op de 2e duik en deze wil nu niet meer aan.. dus die zijn we waarschijnlijk kwijt.(Kwijt? Even lezen voordat hij gepost wordt, nou lieverd, we zijn hem niet kwijt maar hij is wel stuk..) Potjandikkie!

Na deze twee awesome duiken zijn we naar de duikshop geracet, hebben we opnieuw de tanks gevuld, +1 extra en dit allemaal in de auto geladen (auto lag laag op de weg!!). Gideon en ik zijn nog even snel langs de supermarkt gereden en toen gingen we op weg naar Taupo! Een enorm meer op het Noordereiland, tot wel 186m diep, het grootste meer in Nieuw Zeeland, ontstaan door de uitbarsting van een supervulkaan (zo, even wat feitjes). De rit er heen duurde zo’n 4 uur, een flinke rit dus, zeker naar 2 duiken gedaan te hebben. We verbleven in de Rainbow Lodge backpackers (superleuke lodge, overal kleurtjes) en toen we aankwamen zijn we eerst op weg gegaan naar de supermarkt voor wat drinken (anderen gingen voor het inslaan van bier). Toen Tony (EINDELIJK, hongerrrrrrr) aankwam bij de lodge was het rond 20.00h. Maar hij had allemaal eten bij zich, dus het is hem vergeven. Zijn vriendin, Kim, was ook mee. Erg leuke dame! Tony stelde voor, in verband met het steeds grauwer wordende weer, om eerst ons klaar te gaan maken en op weg te gaan naar het meer voor onze NACHTduik! Dus het eten moest nog even wachten. Eenmaal aangekomen bij het meer regende het flink en was het al donker. Ik had verwacht dat het enorm koud zou zijn, zeker met de nog natte wetsuits (brrrrr), maar het viel enorm mee! Het was zelfs een beetje warmer op de kant met de wetsuits nog aan. Met behulp van de (soms erg felle) zaklampen hebben we allemaal snel onze duikspullen klaargemaakt, zaklampen gecheckt en, heeeel belangrijk, glowsticks bevestigd aan de octi (nood-luchtinlaat). Het was net een klein feestje, in wetsuits. De eerste paar stappen het water in waren redelijk fris, maar eenmaal in het water was het eigenlijk best comfortabel. Ik vond het wel erg spannend, dus vroeg Gideon om dicht bij me in de buurt te blijven, mocht ik een beetje paniekerig worden. Maar alles ging zo enorm goed, echt geweldig. De zichtbaarheid onderwater werd wat slechter, aangezien we allemaal de bodem opschopten met onze flippers, maar als nog was het supergaaf! We hebben allemaal kleine zoetwaterkreeftjes en kleine visjes gezien (gloeiende oogjes in het schijnsel van de zaklamp) en zelfs nog een aantal meervallen. Na ongeveer 20min gingen we weer het water uit, snel droge en warme kleding aantrekken (Omdat ik toch wel zenuwachtig was voor de duik maar het heel erg goed ging heb ik bijna een knuffel gekregen van Tony toen ik nog aan het omkleden was “Oh, je bent nog aan het omkleden. Sorry, dat was dom”). En toen snel terug naar de lodge voor een snelle douche en zelfgemaakte buschetti van Tony, oftewel spaghetti, met knoflookbrood. Jammie jammie!! Die avond nog even lekker nagezeten, enorm gezellig (Kim en ik waren tot de conclusie gekomen dat we beiden een Feeder als vriend hebben), en toen heerlijk slapen. Wat was ik daar aan toe!

De volgende ochtend was ontbijt om 8.00h in de keuken, muesli met vruchtenyoghurt, ei en bacon. Bacon! En natuurlijk koffie. Koffie goood! Ook het ontbijt was erg gezellig, wat een leuke groep hadden we! Daarna snel alle spullen bij elkaar gepakt, sleutels ingeleverd en richting de Waikato rivier gereden. Hier zouden we voor een drift duik gaan, maar eerst hebben we het hele stuk snorkelend gedaan. Zodat we wisten waar we aan toe zouden zijn. Wat een heerlijke snorkeltrip! Het water was enorm helder, de stroming heerlijk, de bodem interessant en ook al kreeg ik op een gegeven moment toch last van m’n benen, het was het zo waard. We zijn nog even gestopt bij de hotpools, lekker lekker geniet van het warme water en Chace en Kim zijn nog van de rotsen afgesprongen. Ook heb ik een aantal regenboog forellen (denk ik) gezien. Na het snorkelen zijn we terug gereden naar het beginpunt (waar Emma per ongeluk voor het snorkelen nog over Tony’s masker heen was gereden. Helemaal versplinterd, gelukkig had hij een reservemasker mee) en hebben zijn we een stukje verder de rivier af gereden voor de duik. We hadden geen energie en geen tijd om het hele stuk weer te doen. De driftduik was echt zo GAAF!! De stroming, de dieptes, het was een groot feest. We hebben echt enorm veel plezier gehad. Het enige waar we echt op moesten letten was dat we nergens tegen aan zouden knallen en onze buddy niet kwijt zouden raken. Verder was het echt alleen maar plezier hebben. Ik heb erg genoten van deze duik, en Gideon volgens mij ook, hij kon er niet meer over ophouden.

Na de driftduik moesten we nog 1 ding doen om onze licentie te behalen, de diepe duik. Voor deze cursus moesten we minstens 25m diep duiken, anders zouden we allemaal zakken. Dus op naar een dieper deel van lake Taupo. Ik was onderhand best kapot en had het flink koud, vond de duik best spannend, dus mijn zenuwen begonnen wel op te spelen. Maar ik heb m’n spullen klaargemaakt, natte wetsuit aangedaan, even wat jumping jacks gedaan om op te warmen, en toen het meer in! Het meer werd erg snel diep, wat wel voordelig was, hoeven we ook niet zo ver te zwemmen. Het meer was gelukkig niet zo koud als verwacht en na onze S-controle (elkaar controleren op luchtlekken, even een rondje draaien onder water) daalden we steeds verder af. Rond 25m begon het meer af te vlakken, een mooie diepte. Ook hier waren veel zoetwaterkreeftjes te vinden, die constant dreighouding aannamen en Gideon kon ze niet met rust laten. Wat best wel grappig was, klein kreeftje, zich breed makend voor Gideon. We hebben daar nog even rond gezwommen, en gezien dat op die diepte (we waren nog iets dieper gekomen, ik om 26.7m en Gideon op 26.8m) de kleuren enorm anders waren. Rood werd eerst bruin en daarna paars, groen en blauw veranderden, heel opmerkelijk om te zien. Tony had ook een lege colafles meegenomen en die was op de bodem helemaal in elkaar geduwd. Om de effecten van de waterdruk te observeren. Tegen die tijd was de druk van Polina al bijna maar 50bar en die van Gideon kwam ook steeds dichter bij deze kritieke grens. Daarom begonnen we met onze stijging. Op 15m diep hebben we een safetystop van 1min gemaakt en op 5m nog een voor 3min. Aangezien veel mensen al laag op druk zaten, heeft niet iedereen de safetystop de volle 3min volgemaakt, maar dat was in dit geval niet erg. Iedereen is veilig weer aan de oppervlakte gekomen, allemaal heel en allemaal nog bij bewustzijn (geen rare bijwerkingen van decompressieziekte te bekennen). Onderwater heeft Tony ook nog een aantal foto’s van ons allemaal gemaakt, ben erg benieuwd!

En dat was het dan, onze cursus was afgelopen en we hadden het allemaal gehaald!! Whoop whoop, ultimate mission complete!
Iedereen was flink moe, dus nadat we alle spullen hadden uitgedaan/opgeruimd/ingepakt, zijn we weer richting het noorden gereden, op naar de duikshop. Onderweg hebben Gideon en ik hard nodige burgers gegeten bij de McDonald’s, ben ik nog een paar keer in slaap gesukkeld, werd Gideon steeds stiller, hebben we hard Sugar van Maroon5 meegezongen en hebben we het geweldige weekend nabesproken. In de duikshop was alleen Tony nog aanwezig, we hebben onze spullen afgeleverd en hem enorm bedankt voor de cursus. Ook hebben we ons Waterjunkie (duikclub) T-shirt en 2 awesome sleutelhangers gekregen, helemaal happy!!

Aangezien we niet naar de Poor Knight konden, vanwege Pam, hebben we de afspraak gemaakt met Tony om nog een keer, met z’n 3en of 4en (als Kim ook mee gaat) voor de leuk naar de Poor Knights te gaan. Zo. Veel. Zin. In!!

Geweldig weekend, echt geweldig. Thanks Tony, you rock!

• 19 Maart 2015 - 09:03

Ali Van Dijk :

Wat zien jullie veel ,geweldig ik snap dat jullie daar. willen blijven .Hoe gaat het met de studie gaat het allemaal lukken .Hier alles goed dikke knuffel opa en oma

• 19 Maart 2015 - 21:33

Erna:

Wat gaaf allemaal en dit samen met jullie favoriete instructeur Tony. Geniet ervan